Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

fredag 8. juni 2012

Bokliste for apologetikk-interesserte

Jeg har lovet mine tidligere elever å gi noen anbefalinger på bøker innenfor apologetikk. Det gjør jeg gjerne. Her kommer det alt fra innføringsbøker til bøker for litt mer viderekomne. Noen leser bare norske bøker, så her har jeg tatt med en god del av det som finnes på norsk (og svensk). Men hvis man beveger seg over på det engelske og amerikanske markedet, er det straks et hav av bøker å ta av. Jeg kommer tilbake til en engelsk liste også.

Jeg bør kanskje minne om at jeg ikke nødvendigvis bare anbefaler bøker jeg er helt enig med. Innenfor apologetikken er det å selv ta stilling, det å tenke og resonnere, en meget viktig kvalitet. Dette oppnås best ved å lese bøker som mener forskjellige ting og forsøke å forstå alle sider ved en sak. Da vil man fort komme fram til at verden ikke er svart-hvitt. Dette er min kjepphest, så jeg måtte bare nevne det.

 Brev fra en skeptiker av Gregory A. Boyd og Edward K. Boyd er en lettlest bok som passer godt for nye apologetikk-interesserte. Den er skrevet som en brevveksling mellom far og sønn. Denne boken tar for seg mange typiske apologetikk-tema.

Kristen med god grunn svenske Stefan Gustavsson begynner å bli en del år gammel nå, men blir fortsatt brukt som lærebok i nordiske apologetikk-institusjoner. Den er en grundig innføring i grunnleggende apologetikk på mange av de viktigste temaene. Dessuten har den boklister for de som er mer interessert.

Oskar Skarsaune er nå professor emeritus ved Menighetsfakultetet. Hans bøker er en stor gave til oss. Når han både er en god fagperson og en som klarer å popularisere kunnskapen sin slik at den kan treffe folk flest, har det ført til flere meget gode bøker. Den ukjente Jesus er et slags svar på Dan Browns Da Vinci-koden, men er samtidig en stadig aktuell bok i møte med alle Jesus-forestillingene som stadig dukker opp i media. Denne boka fortjener å bli lest.

Skaperkoden er egentlig en grensesprengende bok fra Oskar Skarsaune, og jeg er egentlig litt usikker på hvor mange i kristen-Norge som har lest den. For her sier Skarsaune ja til naturvitenskapen, inkludert BigBang og evolusjonen. Han viser at han forstår seg på mye av dette fagstoffet, og han ønsker å kombinere det med sin kristne tro. Jeg vet ikke om vi har noen andre bøker på norsk som har gått inn for de løsningene som det Skarsaune her gjør. Bør leses.
 Denne svenske boken har akkurat kommet ut, og det er ikke lenge siden jeg anbefalte den her på bloggen. Gud och hans kritiker av Mats Selander (red) er en antologi som tar et oppgjør med den nye ateismen. Boken er velskrevet, grundig og artiklene spriker ikke veldig i kvalitet.
Bjørn Are Davidsen er en viktig person i det norske apologetiske miljøet. Han er myteknuseren over alle, og er en Duracell-kanin til stor fortvilelse for folk som liker å leve vel med de gamle mytene om kirken og kristen tro. I boken Da jorden ble flat knuser han i vei. Fornøyelig lesing. Bjørn Are har også skrevet en bok som heter Svar Skyldig? der han tar oppgjør med nyateismen. Den er visst under sterk revisjon akkurat nå, så vi får bare glede oss til den kommer ut igjen.





Luther forlag gir stadig ut C.S.Lewis sine apologetikkbøker i en praktutgaver. Lewis bør man ha lest. Han er viktig, og selv om det begynner å bli mange år siden han døde, har bøkene hans fortsatt en styrke og kraft ved seg som holder mål også i dag. Begynn gjerne med Se det i øynene, så kan du gå løs på den litt mer krevende Mirakler.

Jeg avslutter med en litt annerledes bok. Jeg vet ikke om den er å få kjøpt lenger, men jeg husker at denne boken fra den danske presten Leif Andersen gjorde inntrykk på meg da jeg leste den. Ateistisk andaktsbok passer godt for kristne som sliter litt med tvil og spørsmål og som mange ganger føler seg som ateister.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar